17 juni 2008

Ganska eller helt otillräcklig betygsskala?

Kursen jag ska hålla i höst har en sjugradig betygsskala, enligt internationell högskolestandard. När jag själv gick motsvarande kurs fanns två alternativ: godkänd eller inte godkänd. Nu kan man få betyg A-F (inklusive Fx). I de papper jag fått motsvarar bokstäverna följande: utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräckligt och helt otillräckligt. Någon ska få förklara skillnaden mellan tillfredsställande och tillräckligt och mellan otillräckligt och helt otillräckligt, för jag begriper inte.

I övrigt gläds jag åt att åter få möta studenter. Det brukar vara så himla skoj!

2 kommentarer:

Heliotropen sa...

Du, det har jag undrat över i en termin nu, så lycka till med att få svar! =)

Lime sa...

Det är ju jätteenkelt. Man gör sex-testet.

Det går ut på att försöka få fram en känsla. Om känslan av det som studenten har gjort motsvarar den känsla som man får vid motsvarande "betyg" när man har sex så är det troligtvis rätt betygsnivå.

Helt otillräckligt är alltså samma som inget sex alls.

Otillräckligt: Han lovade iaf att vi skulle ha sex.

Tillräckligt: Rent tekniskt räknas det som sex, vi var iaf nakna.

Tillfredställande: Det var inte obehagligt.

Bra: Jag fick orgasm.

Mycket bra: Flera gånger

Utmärkt: Jag vägrar att gå upp ur den här sängen igen!