03 december 2007

Adventskalender

I år ska jag undvika alla barnbutikers adventskalendrar på nätet. Inte heller gör jag någon egen. I stället koncentrerar jag mig på dessa tre:


Sen måste jag grubbla lite på det här med adventskalender och julkalender. Någon som har förslag på varför det håller på att byta namn?

---
Språkrådets webbplats fanns svaret (så klart). Jag citerar:

”Adventskalender eller julkalender?

För papperskalendrarna har julkalender de senaste decennierna blivit en allt vanligare synonym till det ursprungliga adventskalender. I dag är det normalformen, betydligt vanligare än adventskalender.

Ännu mer dominerande är julkalender som benämning på de tv- och radioprogram som SVT och SR sänder under december. Adventskalender används alltså lite mer om papperskalendrarna, sällan om tv- och radioprogrammen.

Julkalender markerar något mindre det kristna arvet i våra jultraditioner, men eftersom julen i sig är en kristen högtid spelar det mindre roll för ordvalet. Att det fått en sådan spridning beror säkerligen mer på att vi i dag uppfattar julen som en festhögtid snarare än som en kristen högtid.”

Inga kommentarer: