04 september 2006

Valtrötthet?

Är det helt enkelt så att vi är trötta på att välja (eller som det heter på nysvenska ”göra ett val”)? Vi ska välja elbolag, telefonleverantör och PPM-fonder. Vi ska välja dagis, skolor och barnmatsmärke. Vi ska välja försäkringsbolag, operativsystem och morgontidning. Det är jättebra att det finns så mycket att välja mellan, så länge alternativen gör skillnad och betyder något. Men har det blivit för mycket?

Jag undrar, för jag märker att diskussionerna inför valen den 17 september mest handlar om att vi överhuvudtaget ska gå och rösta. Inte att vi ska sätta oss in i sakfrågor och partiprogram och rösta med klokhet och eftertanke. Utan att vi ska rösta. Se flaggorna som vajar över hela Södertälje; ”Rösta” står det på dem. Se vilken tidning som helst som intervjuar ”mannen på gatan”. Se min hörnetikett om att rösta. Det känns lite futtigt. Men gör det, gå och rösta! Soffan blir mycket skönare att ligga i efteråt…

2 kommentarer:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Jag håller med. Det är för mycket val idag. Jag har just bytt bredbandsleverantör. Bara att hålla på och koppla in sig var jobbigt. PPM-val har jag avstått. Elleverantör har jag bara fortsatt med. Förskolan - tog den närmaste kommunala. Skolan - valde den som de flesta gick vidare till, också kommunal. Så kommer då valet den 17 september, som naturligt nog är det enklaste för mig. Jag håller med dig - gå och rösta!
Kram Nathalie

Camillas lockar sa...

Ja, fasen va vi ska välja. Man kan bli trött för mindre.