22 maj 2009

Lästid

Häromdagen jobbade jag i en liten stad på landet. På tåget dit hade jag fullt sjå med att förbereda mig och att vakna eftersom tåget gick rätt tidigt, men på väg hem behövde jag lektyr. Boken jag håller på med låg till ingen nytta kvar på golvet bredvid sängen, så det fick bli en ny. I kiosken få jag syn på ”Pepparkakshuset”, och minns att någon skrivit om boken på en bokblogg jag var inne på för bara någon dag sedan. Jag köper. Börjar läsa i väntan på perrongen. Det regnar och de första sidorna av boken blir först prickiga, sedan helt blöta. Jag är kvar i boken hela vägen hem. Det är en skön känsla att få ägna sig åt sträckläsning – alltför sällan gör jag det i vardagen. Är lösningen att söka jobb och uppdrag på pendlingsavstånd?

2 kommentarer:

Fullbokhylla sa...

Hej och stort stort tack för de fina paketen! Vad roligt att hitta till dig, jag har nog missat din blogg fram till nu och därmed missade jag den uppenbara ledtråden. Nu ligger du i min RSS-läsare så klart! Pepparkakshuset köpte jag när jag skulle in för att ta prover på förlossningen, men den är fortfarande oläst - låter som jag har något spännande framför mig!

Kram

Kajsa sa...

Absolut! Jag läser alla mina böcker när jag åker kommunalt till jobb. Hemma hinner jag aldrig. Pendling vore ju ännu bättre.