23 april 2006

Byt jobb, slipp avgiften

I dagens tidning står det att Fredrik vill avskaffa arbetsgivaravgifterna för mig och andra tjänsteföretagare. I gengäld förväntas vi anställa. Så fel han har! Jag tänker inte anställa alls, och det beror inte på att det är särskilt dyrt med arbetsgivaravgifter, att blanketterna skulle vara svåra att fylla i, att lagen om anställningstrygghet sägs göra det omöjligt att avskeda eller något annat som politiker får för sig. Det beror på att det är ett helt annat yrke att vara chef än att vara språkvårdare. Och jag vill inte vara chef. Alltså tänker jag fortsätta min tillvaro som soloföretagare med möjlighet att justera både arbetstid och ekonomi efter hur livet ser ut för tillfället. När det är mycket att göra eller när jag känner för det rent allmänt tänker jag också i fortsättningen jobba ihop med andra småföretagare. Så det så...

Jag vet faktiskt inte vad som skulle få mig att anställa. Men jag vet en del som skulle göra det lättare för mig att fortsätta, och kunna visa andra att det går bra att driva företag. Gör det lättare för mig att vara sjukskrivna när jag behöver det, tro på mig i offentliga upphandlingar, låt mig periodisera mina eventuella vinster över flera år. Till exempel.

Inga kommentarer: