13 april 2006

Föräldralediga lever längre

Två veckor utan internet får konsekvenser. Över tusen olästa meddelanden på ett av mina forum till exempel. Och massor av tidningar att bläddra i i stället för bloggar. I många av tidningarna läser jag om pappor. Pappor som tar hand om sina barn lever längre, basunerar en tidning ut. Undersökningen visar visserligen att det gäller alla föräldrar, men det har tidningen inte tagit fasta på. Jag har varit pappaledig och ger ut en bok om hur det var, berättar en man i en annan tidning. Jaha...

Jag vet att det behövs goda förebilder, så därför blir jag ändå lite glad när jag läser om pappor i senaste Amelia Baby Special. Trots att jag börjar bli trött på att höra hur duktiga pappor som tar hand om sina barn är. Jag vill höra att jag också är duktig! Det är nog så fult så att jag är avundsjuk på minoritetens uppmärksamhet. Kan ingen klappa mig på axeln för att jag bygger upp en god relation till min dotter genom att vara hemma den första tiden? Kan ingen berätta hur mycket jag växer som människa av att vara mammaledig? Kan ingen citera den där undersökningen som ju faktiskt konstaterade att föräldralediga (oavsett kön) lever längre? Jag behöver också bekräftelse!

Eller så har jag bara en grinig dag idag. Jag får väl vänta till mors dag (den 28 maj för den som undrar). Men då förväntar jag mig stående ovationer, eller i alla fall frukost på sängen och att någon skriver en bok om mig.

2 kommentarer:

Sissi sa...

Tack för fina ord på min blogg om vigseln! :-)

En fråga: Använde du TENS före och under förlossningen? Jag har hyrt en nu men har inte riktigt koll på vad det är mer än att veta hur den funkar och prova den. Någon sa att man skulle prova varje dag i 14 dagar före BF, men jag undrar vad man ska göra med den varje dag i 14 dagar innan man har värkar??

Heja dig som är mammaledig, skriver så bra och som älskar din dotter så högt!! Även om det kanske inte är någon som skriver en bok om dig så är du i alla fall min idol! :-D Heja, heja!!

Botilda sa...

Tack raraste Sissi! Nu sträcker jag lite på mig och mår mycket bättre!

Jag hade tänkt att hyra en tensapparat, men hann inte. Var så inställd på att bebisen skulle komma sent att jag sköt upp saker tills det inte hanns med. Av samma anledning skrev jag aldrig något förlossningsbrev. Dumt! (Men det gick ju väldigt bra ändå, icke att förglömma.)