18 augusti 2008

Efter semestern, vecka 1

Nya rutiner efter semestern. Det är ju nu det ska bli ordning på torpet och stordåd ska uträttas och allt sånt, ni vet. Jag anade att det var lättare att börja göra något än att låta bli att göra något, så första veckan införde jag ett par nya rutiner och fick ett par till på köpet.

Gå och lägga mig i tid! Jag fungerar så mycket bättre om jag är någorlunda utsövd, även om jag blir väckt mitt i natten av att någon behöver kissa, har mardrömmar eller bara undrar om hon får ”komma upp i deras säng”. Nackdelen med att lägga sig tidigt är att man knappt hinner umgås med sin sambo, speciellt inte när alla aktiviteter drar igång igen. Men det är en god ambition.

• Ta en lunchpromenad varje dag. Jag knatade runt sjön ett varv varje dag. Det tar 20–25 minuter och ger dagsljus och lite rörelse. Min vardagsmotion är ju skrattretande i vanliga fall; 350 meter mellan hemmet och jobbet och lika långt till förskolan. Ingen möjlighet att ”gå av en hållplats tidigare” här inte. Och inga mängder av trappor att bestiga. Så det får bli en tur om sjön vid lunchtid.

• Drick mindre kaffe. Jag har alltid druckit mycket kaffe (utom som gravid då drack jag inget alls), men efter föräldraledigheten har jag varit beroende av att få mitt kaffe på bestämda tider. Så var det inte förr och nu försöker jag dra ner. Det är helt bekymmersfritt.

Ta bort en sak om dagen. Varje eftermiddag tar jag med något från kontoret som egentligen inte hör hemma där. Sånt som ska kastas, lagras, tas hem, skickas iväg; allt som blivit liggande.

Den här veckan har jag också två nya grejer. Men dem berättar jag om nästa måndag.

Inga kommentarer: