24 augusti 2009

Pocket och pyssel

Världens bästa En bok om dagen har två nya omgångar med hemliga byten. Jag kunde ju bara inte låta bli att anmäla mig till Pocket och pyssel – upplagt för en riktigt härlig höst! Får nog komplettera listan i förra inlägget med ”pocketbyte” också!

Angående böcker:

* Favoritgenre? Svensk skönlitteratur. Noveller. Böcker som vill något. Böcker med språk som sjunger. Eller som helt enkelt har en bra historia att berätta. I det här sammanhanget måste jag ju nämna att jag notoriskt samlar på handarbetsböcker. Den hyllan är nästan ikapp lyriken och har gått om reselitteraturen hemma hos mig.
* Favortiförfattare? (Saknas somliga titlar i samlingen eller har du allt?) Bodil Malmsten – hennes två senaste har jag inte läst. Mare Kandre, Kristina Lugn, Katarina Frostensson, August Strindberg, Antonio Lobo Antunes – och ja, jag tror nästan att jag har det mesta av dem förutom Antonio, honom vill jag läsa mycket mer av.
* Genre eller författare som du är nyfiken på? Sånt jag inte känner till... Din favoritbok kanske?
* Genre eller författare som undviks på liv och död? Kriminalromaner (men välskrivna deckare funkar), självhjälpsböcker, skräck, sci-fi.
* Läser du på andra språk än svenska? Engelska, danska, norska och i bästa fall enkel tyska.
* Har du någonstans listat böcker som du äger/har läst? Nej, här i marginalen visas bara de senaste 10 jag läst.
* Hur resonerar du kring att få/ge begagnade böcker? Miljövänligt! Böcker ska läsas, inte stå i tredubbla rader i nån bokhylla och trängas... Ej heller lämnas till pappersinsamlingen.

Angående pyssel:
* Vad pysslar du oftast med? (Utveckla gärna; nämn favoritmaterial, saknat material etc.) Jag syr och stickar mest. Så gott som enbart i naturmaterial och allra helst ekologiska eller återbrukade. På min andra blogg kan man se vad jag gör: www.tildetextil.blogspot.com
* Pyssel du är nyfiken på och vill testa? (Har du ev. verktyg som i så fall behövs?) Det finns så mycket kul. Nålbindning och krokning skulle jag vilja testa. Gaffelvirkning. Sen vill jag hitta skoj pyssel att göra tillsammans med min 3,5-åring!
* Pyssel du har testat men aldrig mer kommer att ta i med tång, ens? Skulle väl vara scrapbooking möjligen – jag har svårt för den amerikanska puttinutt-stilen. Men jag fattar ju att det säkert finns sånt som skulle falla mig i smaken där med, bara att jag nog inte sett det än.
* Favoritfärg? Rött, orange, gult.

En bok om dagen har en lista över alla sjutton deltagare. Spännande!

Inga kommentarer: