19 mars 2007

Att läsa böcker

Karin på Pocketbloggen har hittat en brittisk lista över böcker vi köper men inte läser. Jag känner igen beteendet allt för väl...

1. ”Vernon God Little” – D.B.C Pierre. (äger inte och har inte läst) [tillägg: äger snart]
2. ”Harry Potter och den flammande bägaren” – J.K Rowling. (jajamen och javisst)
3. ”Odysseus” – James Joyce. (jo, hm... nu finns det ju en bättre översättning...)
4. ”Kapten Corellis mandolin” – Louis De Bernieres. (står tummad och läst i hyllan)
5. ”Cloud atlas” – David Mitchell. (nixipixi på båda)
6. ”Satansverserna” – Salman Rushdie. (ett ex hade den, men jag läste den aldrig)
7. ”Alkemisten” – Paulo Coelho. (lånat, läst och misstyckt)
8. ”Krig och fred” – Leo Tolstoj. (bok att längta efter, inbillar jag mig som varken har den eller har läst den)
9. ”De små tingens Gud” – Arundhati Roy. (äger inte och har inte läst)
10. ”Brott och straff” – Fjodor Dostojevskij. (*rodnar* och tittar på boken i hyllan)

Det dyker ju upp intressanta, spännande, utvecklande, härliga, småroliga, poetiska, mystiska böcker hela tiden. Även om det bara är en bråkdel som hamnar hemma hos mig, så är bokhyllorna knökfulla och högarna många. Jag försöker se på dem som mina olästa skatter.

Näst på tur står i alla fall Helena Henschens ”I skuggan av ett brott”. Sen ska jag prata med Kajsa om den. Någon annan som vill läsa och prata?

Tillägg: surfade in på Adlibris för att titta på ett par av böckerna på listan som jag inte kände till. Så nu är det flera böcker på väg hem till mig. Dumma Adlibris – underbara Adlibris!

4 kommentarer:

Heliotropen sa...

Har läst och äger Alkemisten. Har läst och äger inte Brott och straff. Har delvis läst och äger Odysseus. Resten varken äger jag eller har läst. Vann jag nu?

(Fast jag har ju mängder med annat oläst förstås ...)

Anonym sa...

Jag har läst Harry Potter, på engelska dessutom! Äger den både på svenska och engelska.

Har läst och äger Brott och Straff.

Äger Satansverserna och har läst typ 53 sidor i den.

Äger Krig och Fred men skulle aldrig ens drömma om att läsa den.

Hade en ekev en gång som läste Kapten Corellis... gills det?

Kajsa sa...

Jag har läst precis de tre som Heliotropen skrev om! Varken äger eller har läst någon av de andra. Men det står mååååånga andra olästa böcker i min bokhylla.. Just nu suktar jag mest efter "Utrota varenda jävel"(Lindqvist) som jag precis fått hem. Tyvärr står där ju också så många dåliga böcker som jag har läst! :-(

Jag har förresten läst "I skuggan av ett brott"! Diskuterar den gärna.

Botilda sa...

Flest olästa (inklusive elevlästa) vinner???

Kajsa, Lindqvist känns som en bok jag kunde läsa om. Men vad händer då med alla de olästa ;-) Jag piper till när jag läst "I skuggan av ett brott".

Heli, ska inte du läsa den, du med?