15 februari 2006

Svenska pappor är unika



Jag känner mig gnällig när jag åter har skrivit ett inlägg om föräldraledighet. Som motvikt till gnället måste jag också säga att svenska pappor är fantastiska - lillsessans är världsabäst!

Philip Hwang forskar om pappor och har skrivit rapporten "Pappapusslet – vilka är bitarna och hur får man ihop det?". Han intervjuas i Näringsliv 24 och säger bland annat så här:

"– Den svenska – eller skandinaviska – pappan är unik när det gäller att ta föräldraansvar. På ett sätt är det förstås lättare i Sverige att kombinera familj och arbete eftersom samhället erbjuder föräldraförsäkring och en utbyggd barnomsorg. Samtidigt gör det tillsammans med jämställdhetsidealet att svenska pappor har större förväntningar att leva upp till. I många andra länder känner pappor knappt någon press alls att ens försöka kombinera arbete och familj, säger Philip Hwang."

Heja svenska pappor. Heja svenska mammor. Låt oss vara föräldrar tillsammans!

1 kommentar:

Sissi sa...

Vilken sötis! Sååå fin bild! :-)

Har precis varit på föräldrakursen och sett "Att föda" och bara det räckte för att få mig att sitta och snörvla. Jösses! Blir tårögd varje gång jag kikar in här och ser din kärlek till din lilla! :-)

Kram från Sissi (=KajsaAnka på FL)