25 januari 2007

Språklekar för småttingar

I svenskan igår läste jag om lästräning för 2-åringar. Det lät faktiskt jättekul, även om jag själv är fostrad av en lågstadielärare till mamma som hävdade att ”barn ska få vara barn” tills de börjar skolan. Ty barn läser icke? Men den här lästräningen var lek. Lek med ord och ordbilder. Kan ju bara gissa att spralinen kommer att få ordlappar av sin mor vad det lider.

Vi leker också med språk och tecknar enkla ord med teckenspråk. Och i morse, i morse mina vänner, tecknade hon själv sitt första ord! ”Lampa”. *mammastolt*

Man kan utveckla sitt barns ordförråd på många sätt. Nybörjarmammorna har hört hur smart det är att prata högt medan man lagar mat till exempel. Läs och le!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gissa om det fungerar! Min mama var inspirerad av Ragnhild och jag minns ännu ordlapparna som min och min brors allra käraste leksaker, arm,ben,hand,fot. Åh vad vi läste!

Har använt samma metod till mina som,i kombination med det dom lärt på montessoriförskolan, alla tre har läst självständigt från 3-4 års ålder.

Strunta i post it och skriv fint på kartongbitar, jag lovar att det blir populärt!

Kram N

Botilda sa...

Hej Nina, vad kul att du tittar in! Jo, om bland det roligaste jag vet är ord så verkar det trist att hålla tillbaka det för Lilla A. Eller hur?! Det kommer att bli fina, stadiga lappar. Hörde rykten om att du kommer på besök i nästa vecka - hoppas vi hinner ses då!