16 januari 2007

Utrota språkfelen!

En kompis jag har tycker om att ställa språkfrågor till mig. Upprörs jag inte över särskrivningarna? Hur kan man komma på tanken att säga "Svejtsch" när det ju inte heter så? Vad tycker jag egentligen om Fredrik Lindström?

Jag gillar frågorna. Gillar att argumentera för det jag tror på. Gillar att försöka vara pedagogisk när jag förklarar att "mejl" är svenska och "mail" är något annat än svenska. På kompisens lista över språkfel att utrota kommer särskrivningar på första plats och plural-s på andra. Rätt bra punkter båda två. Men min lista är enklare; den har bara en punkt.

Botildas lista över språkfel att utrota
1. Att inte använda svenska överhuvudtaget. Utan vetenskapliga texter på svenska, utan svenska som språk i styrelserum, utan svenska i politiska sammanhang kommer vi att förlora språket. Det vore trist!

Min gamla lärare Olle Josephson skrev så klokt om att ropa på den engelska vargen i SvD häromdagen.

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Heliotropen sa...

De hade ett par intressanta ariklar om detta med språkdöd i senaste numret av Språkvård, förresten. Den mest ambitiösa av dem hade ungefär budskapet: Ryktet om svenskans förestående död är överdrivet.

På tal om Svejtch har jag en arbetskamrat vars dotter rest på skolresa till Auswitch, som tydligen ligger i södra Polen. Man ska inte rätta folk vid fikabordet, men det var bra jävla svårt.

Botilda sa...

*kastar mig över mina olästa nummer av Språkvård*