30 december 2005

Hur många föräldralediga dagar blir det?

Sedan en tid tillbaka mäter jag mycket i betalda föräldrapenningsdagar. Ska jag boka biljetter till den där föreställningen på Dansens hus - njae, det kostar en dags föräldrapenning. Ska vi köpa en fåtölj till vardagsrummet? Hm... Det blir nästan en vecka hemma med pyret. Och när jag räknar om hyran för mitt kontor inne i stan, inser jag att en månadshyra där motsvarar ytterligare en vecka hemma. Alltså laddar vi inte med riktigt så mycket kultur som jag trott, gäster hemma får sitta på pinnstolar och jag flyttar temporärt hem kontoret.

Det sista svider lite i företagarsjälen. Har man kontoret hemma, har man liksom inte något riktigt företag. Man blir källarskuttare, en sån som konkurrerar med pris och inte med kompetens. Jo, jag vet, allt det där sitter i mitt huvud och ingen annanstans. Så jag kämpar med att inte tycka att äpplet jag biter i är surt, och ordnar med arbetsplats, möbelförvaring, adressändring och telefonabonnemang. Samt hittar till internetkaféet i närheten av bostaden. Där kan man sitta och jobba i flera timmar för 69 kronor i månaden. 69 kronor är en tiondels föräldrapenningdag före skatt.

Inga kommentarer: