03 december 2006

Lucka tre - decemberbröd

Det här brödet har jag inte bakat på år och dag. Det var en kompis mamma som gjorde det medan vi fortfarande bodde hemma och jag tyckte att det var så himla gott. Som ett mellanting mellan matbröd och kaffebröd. Jag döpte det till decemberbröd i min receptsamling eftersom kryddorna är väldigt pepparkakiga och eftersom det blev så mycket att det räckte hela månaden.

Det blev gott nu också – fast nu anser jag nog att det går under beteckningen kaffebröd. Skulle inte vilja ha ett så sött bröd till smörgåsar. Fikakompisarna i eftermiddags lovordade!


1 liter lättfil
4 dl socker
4 tsk bikarbonat
7 1/2 dl vetemöl
1 liter kornmjöl
4 msk apelsinmarmelad
2 tsk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk malda nejlikor

Rör ihop allting till en kladdig smet.
Bred ut i långpanna.
Grädda i 1 timmer i 175 grader.

Inga kommentarer: